De hoek Van Speykkade, M.H. Tromplaan en Brakersweg is ongeschikt voor de huisvesting van een tijdelijke school. Dit vanwege geldende afspraken en omwille van de verkeersveiligheid.
Geldende visies en plannen
Het plan is in strijd met de bestaande visies en plannen voor dit gedeelte van de Brakersweg.
- Omgevingsvisie Brakersweg 2008
In deze omgevingsvisie wordt gesteld dat de Brakersweg binnen de gemeente Castricum een unieke status heeft door haar specifieke lintbebouwing en karakteristieke uitstraling. “Open plekken en doorzichten naar het open buitengebied moeten behouden blijven”, zo staat beschreven. Concreet wordt in deze visie een aantal percelen genoemd die niet bebouwd mogen worden waaronder het perceel Tromplaan/Van Speykkade/Brakersweg. - Monumentale status van de stolpboerderijen
Het perceel ligt recht tegenover 3 stolpboerderijen (ook wel ‘De Drie Gratiën’ genoemd) die binnen de gemeente een monumentale status hebben. Dit geeft verplichtingen. Het Informatiepunt Leefomgeving zegt over deze verplichting: “Het kan hier bijvoorbeeld ook gaan om aantasting van de groenaanleg en (water)structuren die onderdeel uitmaken van de te beschermen karakteristieken”. Het realiseren van een footprint van 450 m² (2 bouwlagen) en een buitenruimte van 600 m² in de directe omgeving van deze stolpen tast het uitzicht op en het gehele karakter van deze plek aan en is strijdig met die verplichting. - Groenbeleid gemeente Castricum
Voor de tijdelijke locatie wordt uitgegaan van een footprint 450 m² (2 bouwlagen) alsmede een buitenruimte van 600 m², dus een totale oppervlakte van 1050 m². Echter, de ambitie van de gemeente is om maximaal het groen binnen de gemeente in stand te houden. Daarnaast geeft de gemeente aan te streven naar jaarlijks 500 m² extra openbaar groen. Hiervoor is een ‘Groen beleidsplan 2021-2031′ opgesteld. In dit plan is tevens een inventarisatie opgenomen van de monumentale en bijzondere bomen in de gemeente. Op het perceel aan de Brakersweg staan een aantal bomen die meer dan 60 jaar oud zijn. Ook staan er bomen die voorkomen op die lijst van bijzondere bomen. Kappen van deze bomen is strijdig met het Groenbeleid.
Verkeerssituatie
De Tromplaan is uitvalsweg voor de Brakersweg, Van Speykkade en achterliggende straten en (deels) voor Tulpenveld. De Tromplaan is de enige weg naar de bedoelde locatie aan de Brakersweg, zowel docenten als leerlingen zullen hier per auto of (bak)fiets gebruik van maken.
- Verkeersveiligheid Tromplaan
In het gebied Tromplaan/Brakersweg vinden de komende jaren veel bouwactiviteiten plaats: het project Brakersweg 19-21 en nieuwbouw van een appartementengebouw op het terrein van de Santmark ter vervanging van huidige bebouwing. Voor het project Brakersweg 19-21 is slechts één ontsluitingsweg mogelijk, namelijk over de Tromplaan. Voor het project op de Santmarkt is ontsluiting van het bouwterrein via de Santmarkt lastig, zoniet onmogelijk door de krappe en nauwe doorgangen en scherpe bochten tussen de bestaande huizen. Er zal dus ook bouwverkeer over de Tromplaan gaan. Daarnaast wordt ook de Tromplaan zelf heringedeeld. Al deze bouwactiviteiten vinden, geheel of deels, gelijktijdig plaats en zullen voor veel overlast zorgen en daarmee samenhangend toegenomen risico’s op gevaarlijke verkeerssituaties voor alle weggebruikers met name de fietsende, jeugdige verkeersdeelnemer. - Parkeren aan de Tromplaan
Aan de Tromplaan geldt geen parkeerverbod, er kan aan beide zijden van de weg worden geparkeerd. Door toegenomen parkeerdruk van docenten en ouders zal hiervan ook gebruik worden gemaakt. De overgebleven vrije breedte is dan onvoldoende om 2 personenauto’s te laten kruisen, laat staan als ook nog bouwverkeer moet passeren. Ook dit betekent meer risico voor de fietsende, jeugdige verkeersdeelnemer. - Reistijd en passeren van het spoor
De groei van het aantal leerlingen van de Cuneraschool is het gevolg van woningbouw op het Duin en Bosch-terrein. Een schoollocatie aan de andere kant van het spoor betekent voor veel leerlingen dat de reistijd langer is en ook de spoorwegovergang meerdere keren per dag moet worden gepasseerd. Daarnaast wordt erop gewezen dat door het programma hoogfrequent spoor (HPS) de treinfrequentie omhoog gaat en de spoorbomen vaker gesloten zullen zijn.
Voorkom dat de gemeente Castricum de verkeerde keuze maakt en kom in actie. Lees hier wat je kunt doen.